A következő tíz évre 36 milliárd forintot különített el a kormány zöld buszok vásárlásának és üzemeltetésének támogatására – mondta az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára pénteken Sopronban, a Zöld busz demonstrációs mintaprojekt soproni állomásának sajtótájékoztatóján.

Steiner Attila emlékeztetett, hogy Magyarország 2050-re klímasemlegessé kíván válni, amelynek érdekében a kormány elfogadta a Klíma- és természetvédelmi akciótervet. Ennek a hetedik pontja a közlekedés zöldítése, mert az ország kibocsátásának egyötödéért a közlekedési szektor felel – tette hozzá.
    Kitért arra is, hogy a kormány az elmúlt években majdnem 20 milliárd forintot költött az elektromos közlekedés elterjesztésének népszerűsítésére, amelynek legfontosabb alappillére a Zöld busz program.
    A Zöld Busz Program első felhívásának köszönhetően, a pályázatok kedvező elbírálása esetén 123 elektromos busz és 4 önjáró trolibusz beszerzése történhet meg, e járművek hamarosan a magyar utakon közlekedhetnek – mondta.
    Steiner Attila kiemelte, hogy a Zöld busz demonstrációs mintaprojektet azért indították el, hogy tapasztalatot szerezhessenek az önkormányzatok és az üzemeltető cégek is a zöld buszokról.
    Sopronban július 9-e óta közlekedik egy zöld busz, amelyet a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. bocsátott rendelkezésre.
    Steiner Attila a zöld buszok előnyéről szólva azt mondta, hogy kedvezőek a levegőminőség és a szállópor szempontjából, mert nincs károsanyag-kibocsátásuk és jelentősen csökken a zajterhelés is.
    Az eddigi tapasztalatok szerint egy busz egy hónap alatt 4911 kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spórol meg, ezt a mennyiséget 71 fa tudná megkötni – mondta, hozzátéve, hogy éves szinten így egy busz majdnem 60 ezer kilogrammal kevesebb szén-dioxidot juttat a levegőbe.
    Az államtitkár szólt arról is, hogy a környezetkímélés mellett iparfejlesztési eleme is van a programnak, mert a kormány szeretné elérni, hogy a buszgyártásban 60 százalékban belföldön készüljenek a zöld buszok.
    Steiner Attila kitért arra is, hogy a zöld buszok támogatása mellett a kormány az elektromos autók vásárlását is támogatja, nemrég egy hárommilliárd forintos keretösszegű pályázatot írtak ki, amely már elfogyott ugyan, de a jövőben újabb forrást szeretnének erre biztosítani.
    Hozzátette, hogy minden hónapban megnyílik az elektromos kerékpárok vásárlásának támogatására is a pályázat, emellett a kormány készül az elektromos meghajtású teherkerékpárok támogatása is, 400 millió forintos keretösszeggel.
    Barcza Attila, Sopron és térsége fideszes országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy Sopron klimatikus gyógyhely, ezért kiemelten fontos a környezet megóvása.
    A városvezetés szándáka az, hogy Sopron és térsége előre tudjon lépni a közlekedés-fejlesztésben, minden szinten – szögezte le, hozzátéve, hogy a város az M85-ös gyorsforgalmi úttal bekapcsolódott az országos autópályahálózatba és folyamatosan újulnak meg Sopronban és az agglomerációban is az utak.
    Simon István, a város (Fidesz-KDNP) alpolgármestere azt emelte ki, hogy a környezet védelmében nemcsak a kormánynak, hanem a kisebb közösségeknek és az egyéneknek is fontos szerepe van.
    Krenner László, BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. értékesítési vezetője azt mondta, hogy a Sopronban augusztus 6-ig ingyenesen használható zöld busz a cég komáromi gyárában készült.
    Kitért arra is, hogy a cégcsoportnak világszerte 60 ezer elektromos autóbusza fut az utakon, ezen belül Európa húsz országának mintegy száz városában pedig kétezer jármű.
    Veszprémi László, a Volánbusz Zrt. üzemeltetési főigazgatója azt mondta, hogy 2018 óta 1070 újszerű busz állt forgalomba a társaságnál, így tavaly több mint 20 ezer tonnával csökkent a cég szén-dioxid-kibocsátása.
    Hozzátette, hogy idén 1665 új jármű beszerzését tervezik, jövő év végéig pedig a teljes állomány 40 százaléka újul meg.

Forrás: mti.hu